Saturday, 8 December 2012

Misi Lesen P

Assalamualaikum!!

This week dah mule dah lecture and tutorial...so dah mule lah bz2 skit,,kene buat dah assignment tu dan ini..however, there's nothing to complain right??kate nak berjaye,he3

For this post, sy nak kongsi pngalaman tntang pngalaman menghadapi ujian lesen kenderaan bersame JPJ mse cuti sem aritu..mne tau bleh mmbantu skit2 kpd bkal2 pemandu jln raye Malaysia ni nanti :)

Sy ni mmg dah lme dah blaja ketenye, bermule dripda lepas PLKN aritu hingge lah msuk u..but still xsiap2 krna ksuntukan mse..letih dah mnuggu and finally penantian smpai ke kemuncak apabila mse tuk test dgn JPJ tiba pd 5 nov aritu..sblom test JPJ korg mesti test dgn syarikat memandu korg dlu..so same je dgn test ngan JPJ cume yg bezenye dgn syarikat tu sekadar tuk konfimkan korg layak di uji JPJ atau x..

Kalau korg lepas dgn syarikat, korg akan proceed dgn JPJ later but kalo gagal kene la panjangkan tempoh latihan..sy hritu, kalo nak ikotkan,,mse test dgn syarikat dye kate xlayak lagi tp still dye luluskan sbb still ade mse tuk practice, so dye kate nnt sblom test dgn JPJ tu pastikan dah ready n lbih mantap la..kalo gagal rugi la sbb kene tggu lg 2 mggu plak..

Pd 5 Nov tu,tibalah giliran sy test..so sy pnye giliran ke-26..ade  dua bahagian..1) Jalan Raye  2)Dalam litar
Bnyk ura2 mngatakan org yg test ni akan gagal kat litar ni..so ape yg ade kat litar yg dikatakan sukar tuk lulus tu??

#Ujian Litar
Terbahagi kepada 3:

  1. Bukit
  2. Parking
  3. 3 Penjuru

Maybe la rmai yg ckp ssh kat situ sbb rmai yg fail kat situ..ade yg ckp bukit tu yg ssh..tggi la katekan.bagi ibu2 yg mngandung ke, lemah jantung ke, xdigalakkan. tp bg sy xde pape sgt la, mgkin sbb sy laki n lbih brani la kot,ececech...:p,,tapi this is true story, ade je yg pengsan mse buat bukit tu,ha3..tp yg mse test aritu pon pompuan yg dah berumur, so x heran la..cikgu sy ade ckp jgk yg bese la kalo pengsan tu, stiap kali test ade je yg pengsan.

In my opinion la based on my experience, jalan raye yg ssh nak lepas..sbb korg kene bwk sebasic mungkin..kene berhati-hati..memandu, memandu secara skema  la bahase mudahnye..tp jgn memandu cam robot jgk..mate mesti kene slalu tgk cermin kiri,kanan n atas..kalo nak belok kiri,tgk cermin kiri, bagi signal dlm 100 meter sblum belok n guna gear rendah..n mcm2 lagi la..full of rules..

Berbalik kepada cerita Ujian Litar tadi tu..bagi sy yg litar ni lg mudah..ramai yg xlepas mungkin sbb dyeorg ni terlalu pro memandu.smpai terkandas sbb pro sgt,he3..yg litar ni sbnarnye yg penting korg ikot sebijik mcm cikgu korg ajar nnt..maybe rmaik pemandu pro ssh lulus sbb dyeorg xnak dgr ckp cikgu,maklumla dah pandai mesti nak ikot kepale sndiri je lbih,he3..semua ade step2 nye..korg perlu hafal n amalkan ape yg cikgu ckp..InShaa Allah la lepas :)

  1. BUKIT
           -3 minit diberi
           -2 kali percubaan kalo gagal 1st time
           -Start dgn gear 1 n tekan minyak skit tuk naik bukit
           -Dah smpai kat atas tu pastikan kene berhentikan tayar dpn di atas garisan kuning(boleh agak2)
           -Brek and kelas tu kene tekan habis serentak
           -Dalam keaadaan brek n kelas tu, tarik hand brek habis2 smpai bunyi.
           -Masuk gear bebas, n lepas brek n kelas.
           -Tgk tayar msuk ke x garisan kuning(hulur kepala)
           -Angkat tgn kat JPJ yg bertugas

     2. PARKING

          -Parking ni kene masuk ikot belakang dlu
          -Teknik2 dye ssh nak terang sbb bergantung kpd tempat korg
          -Tapi x ssh n ramai je bleh lepas
          -Angkat tngan ble dah yakin kerete korg dah msuk parking
          -5 minit diberi

     3. TIGA PENJURU

          -Peraturan dye sng je,korg hanye bleh berhenti 2 kali je (slagi tayar kete gerak kete still consider x
           berhenti walaupon kete tu slow mcm mne pon)
          -3 minit diberi(xpasti)
          -Kene pandai kawal kelas, lepas slow2 je dan pastikan kete slow tapi xberhenti
          -Mule2 belok kanan dan berhenti ble kereta dah masuk petak dan brek time tu  <---- 1 kali berhenti
          -Pastu undur keluar petak, tgk tayar kete pastikan x kene garisan putih atau kandas nanti
          -Lpas kerete dah kluar dri petak, brek skali lg  <------ 2 kali berhenti
          -So 2 kali tu je bleh brek n berhenti.
          -Lastly, kluar dari litar
         
         
Atas2 ni la tips2 yg bleh sy kongsi sedikit sbnyak..bergantung pd JPJ nak sruh korg buat jalan raye or litar dlu..bab jalan raye tu syx pasti same ke x tuk stiap syarikat memandu, tp kalo sy di ajar 3 jalan iaitu jalan A, B and C..so nnt JPJ akan sruh akn mintak je salah 1 dri jalan ni tuk korg gune..better la igt sume jln2 ni baru la x glabah sgt ble memandu tu,he..

And for me,,Alhamdulillah berjaye mendapatkan lesen P dgn jayenye!!! walaupon markah tuk jln raye tu ckup2 makan je, but still bersyukur :) lagi 1, kalo la tbe2 kereta korg mati tbe2 mse berhenti, jgn gelabah,stay cool je..JPJ sgt anti pemandu gelabah..jgn risau la kalo mati tu, xkan kandas punye..yg kandas kalo korg buat kesalahan mandatori cam x pkai tali pinggang etc..sy pon mse mule2 nak kluar g jln raye tu kete mati,bukan mati je siap terundur lg..tp x kandas pon,jadi stay cool k??

Finally, ble dah selesai jalan raye n litar, tggu la rsult korg..kalo berjaye, korg bleh la buat mcm ni..



Selamat Tinggal L !!!



dan...ucapkan hai pada ini...>,<

Official P made by JPJ,he3 ^,^

No comments:

Post a Comment

Soalan, komen & pendapat di sini ^_^